Hoppig onsdag

Yes, ikväll är det dags för hopplektion igen, ska bli spännande! Cosmo har varit så fin senaste dagarna, förmodligen Svantes förtjänst även denna gång, så jag hoppas han är lite taggad för hoppning!

Jag måste verkligen tänka på att rida honom mycket framåt redan från början idag. Jag tror att jag tenderar att rida honom i lite för mycket dressyrform även när jag sak hoppa. Istället måste han ha farten med sig och vilja framåt i en lite mer öppen form. Men det är svårt att rida fort på en stor och långbent Cosmo, för det känns som att det går fortare än det gör på grund av hans långa ben, men jag ska i alla fall göra mitt bästa för att få till ett roligt oh bra pass ikväll.

Igår tog vi en skrittur i ungefär en halvtimma och sen jobbade vi lite på banan efter det. Han var väldigt låg och fin i formen i alla gångarter och galoppen var som alltid finast. Jag la mig på en åtta och tränade lite byten, vilket gick himla bra. Det krävs verkligen träning för det där med byten. Jag känner att jag lär mig mer och mer för varje gång jag gör (eller försöker göra) ett byte och det är verkligen roligt. Det blir så tydligt var vikten ligger, hur mina förberedelser och min timing avgör hur bytet blir. Från vänster till höger gör Cosmo klockrena byten, det är svårare åt andra hållet, då måste jag verkligen göra allt perfekt för att bytet ska bli bra. Vi återkommer alltså återigen till höger bak, där Cosmo har lite kämpigare att sätta under sig. Men det blir verkligen bättre och bättre hela tiden, så snart så!!

Tyvärr är ju också jag oliksidig och är naturligtvis svagare i samma sida som Cosmo. Är det inte typiskt?! Istället för att kunna komplettera varandras styrkor och svageter, så förstärker vi det starka och försämrar det svaga. Men därför är det också viktigt att man som ryttare inte glömmer bort sin egen kropp. Jag försöker gå på massage och naprapatibehandlingar så ofta som möjligt, eftersom jag vet om att jag är aningen oliksidig och lätt får ont i rygg och nacke. Jag skulle ha fått en behandlig på jobbet idag, men den blev tyvärr inställd, så jag får klara mig ett tag till. Nu är ju i och för sig ridning väldigt bra träning för bålstabiliteten, men det räcker inte alltid. Annan syrke- och konditionsträning, massage- och naprapatibehandlingar och en väl balanserad kost är sådant som får oss att må bra. Och mår vi bra och inte har låsningar och spänningar, har vi också lättare att utvecklas som ryttare. Jag önskar såklart att jag var bättre på allt detta, men det är svårt och kräver en hel del både tid och pengar, men målet finns där och jag jobbar ständgt på att bli bättre.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Christin! Jag älskar ditt sätt att skriva, du är stabil och korrekt, du gör det med sån jäkla stil alltså:) hehehe

2010-04-21 @ 19:15:02
Postat av: Veronica

Alltså det va jag som skrev kommentaren ovan:)

2010-04-21 @ 19:15:47
URL: http://prezidentochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0