Nödvändigt, men för vem?

Hej på er!

Cosmo gillar tydligen regn. Det visade han tydligt igår när jag gjorde ett snabbt besök i hagen. Jag tog mig ut i regnet och hade ingen grimma med mig eftersom jag inte tänkte ge mig ut på en ridtur i ösregnet. Tänkte mig att Cosmo skulle vara sugen på att få komma in och torka lite, men där mistog jag mig allt. Han och hans nyfunna kärlek NeeNee stod lite för sig själva och njöt av regnet, maten, livet. Cosmo verkade mest tycka att jag kom och störde honom när jag kom och ville klappa lite. Jahapp, det är tacken det för att man kämpar sig ut i ösregnet och tigger om lite kärlek frå sin häst!? ;) Men det är ju underbart att se att han mår så bra.

När man sen funderar på att man så ofta lindar in sin häst och skyddar den från allt och ingenting med täcken och skydd och allt vad det kan vara. Jag gör precis likadant och kan dessutom uppleva att Cosmo är en av de känsligare hästar jag haft och därför lindar in lite extra. Men under sommarbetet har jag insett att hästar än dock alltid är hästar. Och hästar är verkligen skapta för att vara ute med sin flock, röra sig på rejäla ytor och leva. Första veckan hade Cosmo sin flughuva på, när han en lördagseftermiddag hade tappat den och jag insåg till min förskräckelse att jag inte skulle kunna få tag på en ny förrän tidigast måndag förmiddag. -Hur ska han klara sig?! Jodå, han klarade sig alldeles utmärkt! Han har inte haft flughuva alls sen dess. Regntäcket som jag haft med åt honom ligger lika vackert nedpackat fortfarande. När det regnat har jag ofta jobbat eller så har det regnat hela natten och då är det ju alldeles för sent att lägga ett täcke på en häst som redan är blöt. Och han har ju klarat sig alldeles utmärkt trots regnet. Han har ju haft mat och ytor att röra sig på för att hålla igång cirkulationen och värmen. Dock kommer Cosmo förmodligen lindas in lite mer när han kommer tillbaka hem. Mycket beroende på att hagarna är betydligt mindre och han inte har samma typ av skydd som han har nu. Nödvändigt eller ej?

Vad tycker ni? Lindar vi in våra hästar för mycket? Vad är egentligen nödvändigt och hur mycket gör vi för vår egen skull, För att det är status, för att täcket är såååå snyggt, eller för att vi är oroliga att hästen ska frysa med "bara" två täcken, när vi själva går utan långkalsonger och har tagit av jackan? Eller kan det vara tvärtom också?


http://grand-prix.se/                                                  http://www.hedmanshast.se/catalog/images
images/Globus_equestdralonsweden.jpg                      /capriatibenlindor.jpg
Tyck till! Vi hörs!
/CC

Kommentarer
Postat av: veronica

Ja jag vet, jag är likadan... Man är hopplös alltså! Men men man får se det såhär, vi gör det av kärlek till våra djur!

2010-08-05 @ 21:21:43
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Det där täcket är grymt snyggt ;)

2010-08-27 @ 17:28:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0