Tisdag

Hej! Idag har Cosmo fått behandling av Svante, som är Equiterapeut/kiropraktor/massör. Fick ingen riktig titel, men han har klämt och känt och stretchat och knackat och ja, lite av varje helt enkelt! Fick honom rekommenderad av många i omgivningen som varit jättenöjda med honom. Blev med lite kort varsel, men han kunde komma idag, så då blev det så! Kände att jag var tvungen att kolla upp Cosmo med tanke på att tjurar till i ridningen rätt ofta och jag upplever honom som lite oliksidig. I och för sig är det väl få hästar som verkligen är liksidiga, men det är ju fortfarande målet att få dem så liksidiga som möjligt och sitter de då fast någonstans i kroppen, tycker jag det är bättre att kolla upp ordentligt, så de inte går omkring och har ont någonstans.

Trots att Cosmo rör sig fritt och jag inte tror att han har direkt ont, blir man alltid lite nervös när man ska få en "dom" sådär. Han rids ju nästan bara av mig och jag lägger upp hans träningsplanering själv, plus att det är jag som ska märka om han reagerar annorlunda, ömmar eller annat, så skulle det komma fram ordentliga låsningar eller liknande, så har ju jag förmodligen brustit någonstans. Som tur var tyckte Svante att han var i gott skick. Några låsningar i bäckenet lossade han på och stretchade och masserade över rygg bog och hals. Lite oliksidig kunde han också hålla med om att han var, evetuellt på grund av den tidigare hovledsskada som spökat en del innan jag köpte honom. Men det var absolut inga allvarliga problem och det var himla skönt att höra! Han ville även kika på hur sadeln låg på Cosmo, vilket återigen gjorde mig nervös. Jag såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att överge min galet sköna sadel som jag lagt dyra pengar på. Jag har varken tid eller råd att gå igenom en ny köpa-sadel-procedur nu, så när han tyckte att den låg bra på honom kunde jag andas ut ordentigt! För att göra det helt perfekt ska jag försöka få upp den en aning i bak, men risken är att jag påverkar sadelläget mer negativt än positivt då, så jag får se om jag kan hitta något bra underlägg/padd som kanske fungerar, annars kör jag på som vanligt så länge.

Svante tyckte också att jag skulle rida lite barbacka, gärna jobba honom i skritt och galopp. Jag påstod att han var galen och förklarade lite fint om min lilla flygresa och tvåveckors konvalecens efter Cosmos bockning tidigare. Han tyckte såklart inte att jag skulle sätta livet till för att rida barbacka, men "prova lite försiktigt!" ;) Får väl se hur mycket mod jag lyckas samla, så rapporterar jag sen hur det gått. Kom ihåg bara att om det dröjer med bloggadet dagarna framöver, kan det bero på att jag ligger på sjukhus, haha!  Nej, vi ska väl hoppas att vi slipper det, och jag hoppas han ska tåla att man kittlar honom lite på ryggen. Ska bli intressant att se om inte annat! Men resten av veckan blir i vilket fall som helst lugn för Cosmos del. Mycket skrittarbete, promenader och eventuellt tömkörnig. Tur att jag hann träna lite för Nonne igår, gick dessutom riktigt bra. Tjurade till emellanåt, men däremellan riktigt lydig och fin. Tränade lite på linjen med förvända i A1:an och gjorde lite skolor och en massa övergångar. Ett klassiskt bra recept för Cosmo helt enkelt!

Nu ska jag kolla klart på Norge-Danmark och sen sova. Tomas har smittat mig med sin jäkla förkylning, så jag ska försöka sova bort nästäppa och halsont tänkte jag. Vill verkligen inte var förkyld igen!! Förstår inte varför jag blir förkyld om och om igen?! Det är ju så tråkigt när kroppen inte är med en, så jag försöker boosta immunförsvaret hela tiden, men ändå lyckas de där förkylningarna atackera! Har du något bra recept för immunförsvaret, så snälla dela med er till mig!!

För övrigt kan jag meddela att jag bad mamma fota mig på programridningen i helgen.. Hon tog tre bilder på jättelångt avstånd. Den enda som hände var att Cosmo fick ytterligare chanser att bocka när han fick se en kamerablixt, så tyvärr har jag fortfarande ingen bra bild på oss.. Vi jobbar vidare på det helt enkelt!! Kramar!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Rid i barbacka sadel (fårskinns sadel) Jag var tvungen att göra det i typ en månad pga att ja inte hade någon sadel till Prezident men ack så fin han blev under den månaden! Och rörde sig så otroligt bra!

2010-01-29 @ 09:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0