Så har man visst en hopphäst då?!

Ja för gissa om Cosmo var duktig idag?! Har kändes fin redan från början och vi började första klassen fint. Jag försökte hålla ett högt tempo men efter lite korsgalopp och strul mot hinder nummer fyra blev det tyvärr ett stopp som fick oss (läs mig) ur balans och efter ytterligare ett försök kravlade vi oss över. Därefter var tempot för lågt och fick tredje stoppet på nästa hinder. Eftersom det var en Clear Round fick jag starta om, vilket jag gjorde och med ett jättestöd från i princip hela läktaren som hjälpte till att smacka på och påminna mig om att jag måste rida på framåt hela tiden. Det var det där med att lägga dressyrgaloppen på hyllan och istället rida på framåt i en mer öppen form. Sagt å gjort, jag gasade på och då skuttade vi över alla möjliga sorters hinder utan några som helst bekymmer - vilket betyder felfri runda och rosett! Jag har nog aldrig varit så glad över en felfri runda på en hoppbana!!

Efter hans fina prestation blev det en liten dusch för att svalka benen och sen fick han gå in i boxen och äta sin lunchmat. Strax därefter var det dags för nästa klass. Värmen var naturligtvis mer påtaglig nu och Cosmo kändes fin, men trött under framhoppningen. När vi sen kom in på banan var jag inte helt med på noterna och kände mig lite frånvarande faktiskt. Förmodligen på grund av både trötthet, utmattning och värmeslag. Första hindret gick bra, men sen orkade jag inte driva och vi fick ett stopp på tvåan. När han stannade kände jag hur fruktansvärt trött jag var och efter det kom vi till tredje hindret men inte längre. Jag avslutade med att återigen hoppa första hindret innan jag lämnade banan och var trots det jättenöjd över min duktiga häst! Tänka sig ändå, att dressyrhästen är så duktig på hoppning!? Stoppen handlade egentligen mest om att jag måste rida honom i ett högre grundtempo. Något som blir bättre och bättre, men som fortfarande behöver utvecklas en hel del. Elin tog lite bilder och en annan av stalltjejorna filmade vår första runda. Ska försöka få tag på dem så jag kan lägga ut det här så snart som möjligt!

När vi sen var klara var det bara att slänga på trailern efter bilen och lasta Cosmokatten. Tack Angelica för lånet! Sedan bar det av till Ekeby där Cosmo får gå på sommarbete med fyra andra valacker. Det är ju så häftigt när man släpper ihop hästar sådär, naturligtvis under förutsättning att det går väl! Där sprang de fem grabbarna och visade upp sina vackraste sidor allihopa och jag bara log,
För jag har världens vackraste och mest underbara häst...
/CC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0