Kandarträning

Hade planerat att Cosmoliten skulle få sig lite vila igår, eftersom det var körning i ridhuset. Man är välkommen att rida där ändå, men man vill ju vara ivägen så lite som möjligt och då är det svårt att koncentrera sig på sig själv och sin häst, samtidigt som man håller reda på ett par körekipage och var de är på väg. Men jag tänkte att jag skulle ta ut honom en stund och bara skritta/jogga honom lite. Då kom jag också på den fina idén att introducera kandaret lite för honom. Jag har mammas gamla huvudlag och bett, sen hon tränade och tävlade aktivt på sjuttiotalet. Ljusbrunt, gediget läder och bett i mässing. Tyvärr var tyglarna kvar hos mor och far och nosgrimman alldeles för liten för Cosmos stora huvud, så jag fick knåpa ihop med det jag hade i stallet; en mörkbrun nosgrimma, ett par svarta och ett par bruna tyglar gjorde kombinationen fulländad! Det såg verkligen roligt ut med alla nyanser av brunt, lite svart och helt olika lädertyper på varje del. Men jag fick åtminstone ihop mitt kandar och kunde rida på det en stund, och det gick faktiskt riktigt bra! Jag jobbade honom bara lång och låg och skrittade mest, men det var skönt att han accepterade det så bra första gången.

Ikväll blir det hoppträning igen. Nu när Cosmo börjat gilla hoppningen mer och mer, blir det såklart också roligare även för mig, så jag ser verkligen fram emot det. Skönt också när man sitter på kontoret om dagarna, att man vet att man inte hinner jobba över och alltså måste åka därifrån i god tid, bara för att göra något roligt! Det är såklart alltid roligt att ha hästen att åka till om kvällarna, men med en träning inplanerad vet man precis vad som väntar, och man behöver inte komma på hur kvällens träning ska se ut. Hur gör ni för att få träningsinspiration de där gångerna man inte alls vet vad man ska hitta på och fantasin har seglat iväg långt bort? Jag brukar kika lite på nätet efter bra övningar och titta på filmklipp på duktiga ryttare för att inspireras att träna och bli bättre. Ridsport (tidningen) har dessutom lite bra träningstips både för dressyr- och hoppryttare, som man kan hitta här. (Titta nu vad duktig jag är som till och med lärt mig länka i bloggen!!!)

Kommentarer
Postat av: veronica

Jadu vad gör man när fantasin står still? När jag absolut inte kommer på något så brukar ja ta ett konditionspass på banvallen med Prezident!

2010-03-24 @ 17:55:51
URL: http://prezidentochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0