Härlig helg med träning och uteritt!

Hej på er!
Hoppas allt är bra och att ni haft en bra helg. Min helg har varit toppen!  I fredags tog jag med Cosmo till ridhuset och tömkörde en stund. Cosmo var verkligen på tårna och knäppade sig en massa och fladdrade och flög med mig efter sig. Men stundtals var han i alla fall väldigt fin, så det fick väl duga ;)

Igår var Gustaf Svalling hos och och hade träningar. Jag och Cosmo har inte tränat för honom på väldigt länge (det var nog någon gång i våras tror jag?) och Gustaf tyckte att vi hade utvecklats väldigt mycket. Att Cosmo kommit upp i formen, fått fram gångarterna mycket och att jag sitter (och rider!) mycket bättre. Himlans roligt att höra!!! Vi ska dock jobba på hans skritt, att han inte får takta och att jag följer med ordentligt med min hand. Vad gäller min hand är bara skärping från min sida som gäller, men för att han ska fortsätta skritta fick vi ett bra tips av Gustaf: Att inte göra övergångar till trav och galopp från skritt, utan istället göra det från halt. På så sätt behöver han inte vänta på att något alltid ska hända ur skritten. I traven måste jag bli stabilare i överkroppen och i sätet, så att jag inte rör överkroppen i takt med traven och på så sätt rör händerna åt höger och vänster. Det låter ju riktigt simpelt, men är så himla svårt! Jag försöker bli stabil och stilla, men då tappar jag resten av sitsen istället och sen blir det bara pannkaka av alltihop. Men det är bara att jobba vidare, alltid när jag rider! Gäller att skärpa sig och verkligen rannsaka sig när man tränar själv. Jag vill verkligen fortsätta utvecklas och bli bättre och bättre, så att jag kan vidareutbilda Cosmo, men vägen dit är lång. Men trots det kan man ju bara komma dit genom att fortsätta framåt!

Idag har pappa och flera fantastiska stallpappor gjort en otrolig insats i ridhuset! Underlaget där består utav sand som är lite uppblandat med sågspån. Tyvärr har bottnen packats ihop lite för mycket sista tiden, så gubbarna har lånat till sig en rejälv harv och kört en massa varv med traktorn, mätt så att allt är rakt och gått och handjagat hörnen (som är hårdats packade) med spadar. Fantastiska ni, Ni är underbara!

Jag och Cosmo begav oss ut med Elin & Madde på en uteritt. Vi var ute i ungefär en timma i ganska lugnt tempo, med både skritt, trav och galopp. Dock blev det kanske inte så mycket galopp för Cosmo, Han gick som en gunghäst med galopp - bocksprång - galopp - bocksprång, och så vidare. Mot slutet gick det bättre och på hemvägen var Cosmo så modig att han vågade gå först och gjorde det i gott tempo!

Veckan blir ungefär som vanligt med lite olika inslag. Eventuellt blir det vaccination för Cosmos del, så då blir det väl lite lugn och ro på grund av det. Vi får se helt enkelt! Ha det bra, så hörs vi snart igen!
/CC



Kommentarer
Postat av: Angelica

Nu chrille-bill har du en till blogg att läsa..=D

2010-11-22 @ 16:42:56
URL: http://mrneenee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0