Nya tider har börjat!

Yes, äntligen! Känns som att jag är på gång nu! Nu har jag nya däck på bilen, så jag kan åka min gamla pärla även i vinterväglag. Och eftersom jag åker tidiga mornar och sena kvällar när det nu är ett par minusgrader om kvällarna känns det himla bra. Extra bra känns det dessutom eftersom jag faktiskt gjorde stora delar av däckskiftet själv! Okej, jag fick lite hjälp av Tomas som är gammal däckmontör. Skönt att ha proffshjälp tillhands!

Jag har även dammat av min kära tömkörningsgjord och tömkört Cosmo ikväll. (Den var rejält dammig kan ja erkänna. Det var nog snart ett år sedan den användes..) Han var riktigt fin stundtals, men tyckte emellanåt att jag var otroligt jobbig som krävde massa saker av honom. Jag kom på en massa saker som jag kan ta med i ridningen och inser att jag verkligen ska ägna mer tid åt tömkörningen framöver! Vi har ju lite problem i högervarv, där Cosmo har svårare att sätta under sig och arbeta i en korrekt form. Jag har lite svårt att sätta fingret på vad han faktiskt gör när jag rider, men när jag stod där med tömmarna i handen idag, såg jag precis. Han liksom "lossar" yttertygeln (-tömmen i det här fallet) och sen viker in nosen åt höger, samtidigt som han gapar. Då är det himla svårt att behålla stödet på yttertygeln, men när jag försökte jobba igenom det från marken idag, blev Cosmo sur och sparkade bakut, bockade, galopperade iväg och gjorde allt för att slippa. Det enda jag tänkte på var att driva på framåt och att hålla i yttertömmen!!! Resultatet då? -Strålande fin och lösgjord häst som insåg att motståndet inte hjälpte idag. Något att ta med upp i sadeln alltså!
(Naturligtvis har jag hjälm på när jag tömkör eller longerar)

Ja, det var skönt att få igenom honom så fint och han verkade tycka det var riktigt roligt dessutom! När vi kom in igen fick han lite morötter och så fick han inviga nya vintertäcket, så nu ser han ut som en riktig herre i kritstrecksrandig kostym!


Apropå nya tider har jag också fattat ett stort beslut efter Cosmos stora personlighetsförändring sedan sommaren. Tidigare har jag haft en skylt på han boxdörr med en liten "varning" som sattes upp i samråd med stallpersonalen eftersom han gärna passade på att ta ett tjuvnyp, hota med att rikta en spark eller kasta sig och stegra sig som en tokig när man ledde honom mellan boxen och hagen. Eftersom han nu har blivit en riktigt trevlig, lätthanterlig och framförallt gosig häst, har jag tagit bort skylten nu. Med hästar kan naturligtvis allting hända - när som helst -, men med en harmonisk och välmående häst, ökar i alla fall förutsättningarna för att få en säker hästhantering.
Det känns toppen och jag tror att en stor del i Cosmos "förändring", beror på att han mår väldigt bra. Härligt!



Vi hörs snart igen!
/CC

Kommentarer
Postat av: Carro

Åh, vad skönt att du kan ta bort lappen! =) snart kan du skaffa en liten hästskötare till honom också ;) (se bara till att barnet har livförsäkring...;))

2010-10-18 @ 12:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0