Säkerheten först

Idag har jag varit på brandutbildning på jobbet. Intressant och väldigt lärorikt. Är så glad att vi får mycket sådan utbildning på jobbet. Då har man det med sig om man skulle komma först till en olycka eller om något händer en närstående. Även att man aldrig kan veta hur man kommer att reagera då situationen uppstår, tycker jag det är en trygghet att ha kunskapen i ryggen. När man dessutom sysslar med våra älskade hästar, som väger tio gånger vår egen vikt och kan reagera på ett för oss helt oväntat sätt. Vi alla har säkert ramlat av och skakat av oss smärtan tillsamans med ridbanans underlag innan vi direkt hoppat upp i sadeln igen. Efter min rejäla avåkning för snart ett år sedan, var jag i princip beredd på att göra detsamma, tills jag insåg att jag faktiskt inte kunde röra mig. Jag insåg någonstans djupt inom mig, att det inte stod helt rätt till. Men erkände det inte för mig själv förrän ambulanspersonalen kom och bestämde sig för att möta upp ambulanshelikopter för att ta mig till Karolinska Sjukhuset. De ansåg att risken för bäckenfraktur och ryggmärgsskador var för stor för att de skulle kunna ta hand om mig på Norrtälje sjukhus, som annars är närmast. Efter detta har jag också lärt mig fantastiskt mycket om mig själv och hur jag reagerar, vad som händer och hur ologisk man ofta är i en akut situation.

När jag kom hem idag så jag kikade jag in på Emelie Brolins blogg. Läste att hennes vän, och den som sålde Cosmotill mig, GP-ryttaren Camilla Toll ramlat av och skadat sig allvarligt. Jag skickar därför mina tankar till henne idag och vill påminna mig själv och er andra om att vi sysslar med stora djur och vi måste ha säkerheten i åtanke i varje moment tillsammans med dem.

För Cosmos del idag är det mamma som tränar ikväll. Åkte förbi honom en snabbis efter jobbet och kramades lite med honom, nya gosCosmo gillar ju det! Men jag har ridit i helgen i alla fall. En uteritt i soligt höstväder var inte helt fel. Dock var hästen på nålar och som en tickande bomb. som sagt; Vi sysslar med stora och kraftfulla djur.

Ta hand om er där ute!
/CC


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0