Säsongen är igång...

Och vi inledde med en taskig start i Järfälla. Jag är besviken, irriterad och sur, men har i alla fall börjat lägga det bakom mig. Det är så när man har med hästar att göra. Ibland går allt enligt plan och ibland går det inte alls som man tänkt sig. Cosmo var faktiskt riktigt fin på framridningen igår och i collecting kändes det också bra. När vi sen kom in på banan innana startsignal började det fint - Det också! Allt gick alltdå jättebra - Tills ca fem cekunder innan jag fick startsignal. Då kom sparkarna, svarta ögonen och Sur-Cosmo fram. Vad gör man då när man har 45 sekunder på sig att få en SurCosmo att bli på humör igen? Om någon har någon bra idé så snälla, snälla, snälla -Dela med er av den!!! Jag red upp och började med en ganska bra uppridning och hyffsad halt med en sjua i protokollet. Därefter blev det en volt på två spår (Prova göra en tiometersvolt på en tokspänd jättehäst - Svårt!) och första mellantraven blev dock högt över förväntan (7:a på den!) därefter bar det mer och mer utför, skänkelvikningarna som vi övat så mycket på och fått till riktigt bra, var inte alls bra igår och galopprogrammet behöver vi inte ens nämna. Jag försökte andas och lugna honom under skritten, men det var för kort om tid, för trångt och redan för mycket adrenalin i omlopp i hans stora kropp. Så han förblev pänd och spårade dåligt genom hela galopprogrammet. Dock var jag nöjd med den förvända galoppen, för han var faktiskt riktigt stadig och taktmässig (i all sin spändhet) och han tenderade inte att byta som han annars så gärna gör när han blir spänd och det var bra tycker jag!
Trots allt fick jag en, tycker jag, ganska rättvis bedömning. Vi fick en sjua på gångarter (vilket jag tycker han ska ha trots spänning) och en sjua i korrektheten i uppvisningen (Jag var faktiskt väldigt noga med vägar och enda kommentaren jag fick om det var att ena volten (10 m) var lite oval, så det var roligt att hon belönade det. Vi landade på drygt 56 % och slutkommentaren löd: "Vacker häst men får lite problem i galoppen. 2-spårig och mot skänkeln. Se detaljfel." Ja, vad säger man. Bättre lycka nästa gång. Nu är det bara att ta nya tag och satsa på nya tävlingar. Har två tävlingar inbokade nu, 11 september Högvreten och 18 september Stora Uringe. Sen står jag som reserv på flera tävlingar framöver där jag hoppas få plats.
Nu är det dags för jobb. Vi hörs mina vänner.
/CC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0