Stigbyglar - säkerhet/komfort/utseende

Hej!
Ja, jag har börjat fundera på det där med stigbyglar. Mamma upplever att hon har svårt att behålla fötterna i stigbyglarna eftersom de "dinglar" lite mycket. Jag har idag ett par ledade säkerhetsstigbyglar från Mark Todd:
Detta med anledning av att jag tycker de är de snyggaste och mest bekväma säkerhetsstigbyglarna (till min dressyrsadel alltså). Jag tycker att det är snyggast med ett par helt vanliga, men säkerhetsstigbygeln har varit ett måste för mig. Problemet är att den här stigbygeln är en lättviktsstigbygel designad för hoppning, där tanken är att ryttaren ska ha ett betydligt större tryck i stigbygeln än jag har när jag "dressyrar" och därav det omfattande "dinglet".
Då är ju frågan. Vad är viktigast - Säkerhet, funktion eller utseende? Finns det några säkerhetsstigbyglar med mer tyngd i (inte lättviktare) och som är designade för dressyr? Jag är inte direkt hemma på den här avdelningen, men i och med att utvecklingen har gått fort framåt för säkerhetsalternativ för hopp- och terrängryttare, borde det ju finnas något också för oss dressyrryttare som är rädda om livet - eller?
På min hoppsadel har jag nu ett par australiensiska stigbyglar:
Som jag tycker funkar helt okej vid uteritter och hoppning (de få tillfällen jag använder min hoppsadel alltså), men skulle aldrig komma på tanken att hänga på dessa på en dressyrsadel. Fåfängt, jag vet, men åtminstone ärligt ;) Därför har jag alltså valt de föregåeende, men har börjat fundera på vilka alternativ som finns. Jag letar helt enkelt efter en (snygg) säkerhetsstigbygel med mera tyngd i. Jag vill inte ha ett par vanliga utan säkerhetsutlösning efter vad jag varit med om, med tanke på den änglavakt jag haft under våra tillbud har jag blivit mer angelägen om att ha utrustning och hästhantering med säkerheten först.
Så, hjälp mig! Vad har ni för lösningar på era dressyrsadlar?
Tack på förhand och ta det försiktigt därute!
/CC

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj oj...jag har ett par ledade säkerhetsstigbyglar från intec (?) som jag tycker är väldigt stabila och tunga. De sitter på dressyrsadeln och funkar bra! Är på g att köpa ledade stigbyglar till andra sadeln också (har gummisnoddsbyglar idag - skitfula!)...ska försöka buda hem på tradera eller nåt =)

2011-02-07 @ 15:47:00
Postat av: Carro

Oj, namnet kom inte med på förra inlägget...

2011-02-07 @ 15:47:41
Postat av: Angelica

Jag tror också att det finns liknande tyngre. De jag har nu är också ledande och tyngre än Mark Todd stigbyglarna (hade ett par sånna förut).

Så det är nog bara att känna och klämma tills du hittar några! Jag tycker själva att det skulle vara det snyggaste "säkerhetsalternativet" till dressyrsadeln. Det måste ju vara både snyggt och funktionellt om man ska visa upp sig! =D Kram

2011-02-07 @ 18:45:45
URL: http://mrneenee.blogg.se/
Postat av: Christin

Tack! Då får jag helt enkelt börja leta då! ;) Kram

2011-02-09 @ 11:55:25
URL: http://ccdressyr.blogg.se/
Postat av: Denice

Kwik-out finns, vet inte om det är någon tyngd i dom, men säkra är dom iaf :)



http://www.hooks.se/product.aspx?productid=510073&deptid=107&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

2011-02-09 @ 18:26:44
URL: http://deniice.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0