Cosmo har hoppat och visat känslor!

Idag har Frida hoppat Cosmo som planerat och det gick riktigt bra. Det var himla roligt att se Cosmo ridas av någon helt annan och han är så himla fin nu! Frida rider dessutom så fint; mjukt och följsamt. Men när någon annan rider ens häst, ser man tydligt saker som man själv kanske inte upplever och det kan hästkraken tydligen utnyttja.. Till exempel visade sig Cosmos extremt känslig och lydig idag, lite väl lydig till och med: Rent krasst är det ju så att Cosmo är van vid mina hjälper och jag är van vid hans reaktioner, så vi lär oss att samarbeta och tyda varandras signaler. Men när Frida red och pratade ett lite annorlunda språk än vad Cosmo är van vid, verkade han ta tillfället i akt och tolka signalerna lite som han ville. Tyckte han det var tråkigt att trava, tolkade han precis allt som att det skulle galopperas istället. Han hade nog ganska roligt såg det ut som och Frida och publiken (=jag och mamma) skrattade gott åt honom, det blev lite skuttiga byten åt både höger och vänster och galoppinslag i traven, halter i halvhalterna och så vidare, men snart hade Cosmo lekt av sig och började lyssna lite bättre.

När de började hoppa gick det väldigt bra och Frida gillade Cosmos positiva inställning och hur väl han taxerade och löste eventuella problem. Vi hade ett enkelhinder (oxer) och en "femonhalva" (enkelt att säga, men hur skriver man det? Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall!) med ett litet enkelhinder och en oxer. När vi höjde upp blev avståndet lite kort mellan hindren och Cosmo tvingades ta i ordentligt och då blev han sur när det blev jobbigt - Tog ett par sura skutt över en oxer på ca 1,30 m, men sen var det stopp. Cosmos rejäla surlåsning visade sig och då ville han inte hoppa alls på de hindren längre. Men som tur är har man lärt känna honom och lärt sig knep för att komma undan problemen; ett skutt över den andra oxern och lite justering av avståndet och säkning till dryga metern på B-hindret, så gick det alldeles utmärkt att hoppa femonhalvan igen sen. Han sög verkligen tag i hindret och gjorde riktigt fina språng, så då fick det räcka för idag.

Frida var nöjd, jag och mamma var nöjda och Cosmo var supernöjd. Härligt att se!
/CC
Jag försökte faktiskt fota, men min kamera var inte så bra på att ta rörliga bilder, tyvärr...Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0